Letiště Valmez

Valašské Meziříčí světové
Letiště Val. Meziříčí se nacházelo v katastru Byniny, Mštěnovic. Jeho počátek souvisí s aeroklubem, který údajně přesvědčil potřebné úřady o jeho umístění zde a to ihned po ukončení II. světové války. Prvopočátek je však zřejmě ve 20. letech po vzniku Masarykovy letecké ligy, kdy začínají činnost letečtí modeláři, pro které vycházel časopis. V r. 1931 už modeláři ve VM existovali. Jedním z předválečných byl i pan V, u kterého jsem viděl modely z předválečné doby. Pak začal zájem o bezmotorové létání. První kluzáci byli stavěni ve Státní odborné škole dřevařské. Uvádí se, že první byli ES (popraven v 1945 v Mauthausenu) a JH. Před válkou s motorovými létali pánové Vlk a Černoch (který havaroval u Poličné).
Kronika VM:Valašský aeroklub byl slavnostně uveden v život 25.6.45!. Na ustavující schůzi 27 nadšenců letectví byl zvolen předsedou Valentin Bechný, předseda ONV ve Valaš. Meziříčí ... Tento aeroklub uspořádal 22. červce na náměstí leteckou manifestaci, na které byl vyřčen plán o výstavbě letiště s podporou ONV a MNV Val. Meziříčí. ..... nad městem kroužil ruský dvouplošník a na náměstí byly vystaveny tři větroně. Zde se poprvní představil "mezinárodní letec" N. Švábenský ze Zlína.
"Letecká kolej bude vychovávat příští dopravní letecké kapitány, navigátory, radiotelegrafisty, mechaniky, stewardky, odborné dělníky, a všechen další pomocný personál ať palubní nebo pozemní. To znamená, že jméno města a kraje půjde nejen republikou, ale celým světem."
Základní kámen letiště byl položen v půli září 1945! při slavnosti po průvodu z města na letiště.
Plány sice velké, ale skutečnost ...

Jako instruktor a vedoucí pilot zde sloužil jistou dobu Oldřich Hlobil, který po nástupu k armádě absolvuje pilotní výcvik a slouží na Slovensku. V červnu 1939 přechází hranice do Polska a pokračuje do Francie. Zde absolvuje letecký výcvik, přeplavuje se do Anglie a vstupuje do RAF. Dále zde létal Jan Vlk, kdy zastával funkci předsedy motorového odboru. V r. 1951 byl odsouzen k 16 letům odnětí svobody za zločin velezrady.

Bynina

Dnes po tomto letišti není památky, zaniklo výstavbou DEZY a dalších firem. Údajně jsou zbytky hangáru u Bečvy.

zlk

Má někdo z Valmezáků k činnosti místního aeroklubu informace, fotografie? Kdo všechno zde létal, byl členem aeroklubu? Možná někteří mají propagační brožurku k této letecké koleji - Zlínská letecká kolej ve Valašském Mezíříčí.
První letecký den v r. 1946.
Pamatuji si toto letiště, kde jsem při jakési příležitosti coby dítě absolvoval vyhlídkový let, datum a s kým si nepamatuji.
Byl tam i kořistní Fi 156 "Storch", ve kterém jsem i seděl. Dále tam byl za hangárem u potoka SdKfz2 Kettenrad. Kdepak asi skončil? Z tohoto letiště vzlétl 17.8.1946 strýc a havaroval u Choryně. Další byla havárie plachťáku s pilotem JH.

Choryně, památník na havárii 17.8.1946.

V roce 1935 byla „Soutěž v letu klouzavém“ konaná 25. srpna na Švédských šancích, Přerov. Závodníků bylo jedenáct, pět z Přerova, tři z Kroměříže, po jednom z Hranic, Valašského Meziříčí a Kelče. Soutěžilo se na kluzácích Přerov I, Přerov II, kroměřížském Zöglingu a jednom Kujebáku S-1. Hodnocena byla doba letu a přesnost přistání.
Kluzáky typu Přerov byly vyrobeny např. v Kelči v dílně pana Karla Vinklara, ve Valašském Meziříčí ve Státní odborné škole dřevařské. V Kelči bylo též letiště, údajně už v r. 1933 zde létali s kluzáky. Že by byli před Valmezem? Letiště bylo už před válkou i v Novém Hrozenkově. Po válce všeliká podobná činnost přešla pod Svazarm.

Havárie v okolí: Dušná dvě letadla 1929, Rožnov, Zubří 1943, M. Bystřice 1944, Vidče 1950, Palačov 1944, Petřkovice, Karolinka, Rajnochovice 1944, Poličná, USAAF, LW, Huslenky srážka dvou stíhaček 1983.

Víte něco o letišti, máte fotografie? Napište na wallachia(at)post.cz